Sezon prezentowy w pełni! Jak nie dać się oszukać podczas zakupów w sieci?

Zakupy w sieci od lat cieszą się sporą popularnością. W dobie pandemii, kiedy unikamy niepotrzebnych kontaktów z ludźmi, a galerie handlowe co jakiś czas są zamykane, kupowanie online stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Jest to niesamowicie wygodne, dostępne w każdej chwili i z każdego miejsca. Jednak bardzo istotne, by było także bezpieczne!

Nadchodzi sezon świąteczny, a więc i czas kupowania prezentów. Niestety w Internecie nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, oszustów, prób wyłudzenia pieniędzy czy wrażliwych danych. Szczególnie w tym okresie może pojawiać się wiele stron, oferujących różne produkty w okazyjnych cenach, nawet kilkadziesiąt procent niższych niż rynkowe.

Przygotowaliśmy artykuł, z którego dowiesz się jak sprawdzić czy zakupy w danym sklepie są bezpieczne. Zobacz, jakie sygnały powinny wzbudzić Twoją czujność i co robić, by uniknąć przykrych niespodzianek.

Zwróć uwagę na kilka szczegółów online

Protokół SSL, adres https:// i “kłódeczka”

Jest to absolutny standard i każda szanująca się firma powinna go używać. W ZIMNO również z niego korzystamy! Gwarantuje on, że wszelkie informacje, które podajesz przy zamówieniu (Twoje dane osobowe, adres dostawy, dane autoryzacyjne przy płatności itp.) są szyfrowane i trafiają wyłącznie tam, gdzie powinny.

Jak rozpoznać, że sklep korzysta z tego zabezpieczenia? Pełny adres strony powinien zaczynać się on od https://. Obok musi widnieć zamknięta kłódeczka, a po kliknięciu na nią powinny wyświetlić się informacje o certyfikacie. Jeśli strona nie posiada czegoś takiego, uważaj! Twoje dane mogą zostać przekierowane do podmiotów zewnętrznych i być użyte w nieautoryzowanym celu.

Uwaga, wirus!

Jeśli po wejściu na stronę sklepu Twój antywirus komunikuje, że zablokował próbę ataku, nie rób tam zakupów! Najpewniej jest to strona zwyczajnie nastawiona na wyłudzenia. Ale czasami może zdarzyć się to także uczciwie działającemu sklepowi. W takim przypadku najpewniej strona padła ofiarą ataku hakerskiego, a jej zabezpieczenia zawiodły. Najlepiej skontaktuj się wtedy z obsługą sklepu i daj im o tym znać. Jeśli bardzo zależy Ci na zakupach u nich, poczekaj aż otrzymasz potwierdzenie, że uporali się z tym i zakupy są znów bezpieczne.

Dane firmy, KRS, NIP, fizyczny adres

Jest to jedna z najlepszych metod weryfikacji. Większość sklepów, w zakładce “kontakt”, “o nas” lub w stopce strony ma podane oficjalne dane firmy: nazwę, numer KRS, numer NIP oraz fizyczny adres, pod którym przedsiębiorstwo jest zarejestrowane. Ten komplet informacji wystarczy, by w wyszukiwarce KRS na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości sprawdzić czy i od kiedy taka firma istnieje oraz zweryfikować, czy informacje zgadzają się z tymi z jej strony. Jeśli firma nie figuruje w rejestrze, jest to jasny znak, że dane są sfałszowane.

Pytają Cię o PESEL?

Numer PESEL to jedna z najbardziej wrażliwych danych osobowych. Niewiele transakcji w sieci wymaga jego podania. Zwykle są to usługi, przy których niezbędna jest identyfikacja konkretnej osoby, czyli np. polisa ubezpieczeniowa kupowana online, rezerwacja wyjazdu w biurze podróży itp. Ale przy zwyczajnym zakupie jakiegokolwiek produktu nikt nie potrzebuje Twojego PESEL-u! Jeśli zamawiając np. ubrania, sprzęt elektroniczny czy perfumy, strona prosi o jego podanie, nie ufaj jej!

Strona, która poprawnie działa na komputerze i telefonie

Podejrzane podmioty w sieci łatwo jest rozpoznać po stronie internetowej. Jeśli jest bardzo uboga, rozjeżdża się, a podstrony nie istnieją lub wyświetlają błąd, np. 404, może oznaczać to fałszywy sklep. Zbudowanie dobrej strony, która działa poprawnie zarówno na komputerze, jak i w wersji mobile, jest czasochłonne i wymaga znacznego nakładu pracy. Poważne firmy dbają o to, gdyż to ich internetowa wizytówka, która przez lata buduje ich renomę. Strony nastawione na oszustwa i wyłudzenia mają krótką żywotność w sieci, dlatego nikomu nie opłaca się tworzyć ich dokładnie.

Zaufane płatności online

Kupując w sieci, większość z nas korzysta z ekspresowych płatności online, zamiast manualnych przelewów internetowych. Upewnij się, że sklep, w którym kupujesz, obsługuje je przy pomocy znanego, wiarygodnego operatora. Należą do nich m.in. Dotpay, PayU, Przelewy24, Blue Media, PayPal. Jeśli nie znasz operatora, którego używa dany sklep, koniecznie poszukaj informacji na jego temat.

Regulamin korzystania ze sklepu

Brak regulaminu na stronie, z której chcesz coś zamówić, jest niepokojącym znakiem. Ale nawet jeśli taki istnieje, warto go sprawdzić. Są firmy, które mimo, że działają legalnie, stosują różne dziwne haczyki w regulaminie, by wyłudzić dodatkowe opłaty, uniemożliwić zwroty czy ograniczyć swoją odpowiedzialność za jakość produktu.

Social media z prawdziwego zdarzenia

Każdy wie, jak kluczowa jest obecność marki w serwisach społecznościowych. Poważne firmy prowadzą profile na Facebooku czy Instagramie. Mając wątpliwości co do sklepu, warto sprawdzić jego social media. Jeśli nie istnieją lub wyglądają jak założone przed chwilą i mają kilkunastu czy kilkudziesięciu obserwujących, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Dobre firmy regularnie postują swój oryginalny kontent, dzięki czemu budują sobie wielotysięczne bazy fanów. Oczywiście są też sklepy internetowe, które powstały jeszcze na długo przed popularyzacją SM i nie rozwinęły sobie takich kanałów, ale to raczej rzadkość.

Powiadomienie o dopłacie za dezynfekcję paczki

Czerwony alarm! Wiadomości mailowe czy SMS-owe o wymaganej dopłacie za dezynfekcję przesyłki to prawdziwa plaga ostatnich miesięcy. Nie są związane z żadnym Twoim zakupem, a po prostu masowo wysyłane do losowych odbiorców. Oszuści są świadomi, jak wiele kupujemy w sieci i że co chwilę czekamy na jakąś paczkę. Wiele osób, widząc taką wiadomość, nie zweryfikuje nawet jakiej przesyłki dotyczy i wejdzie w podany link. A pod nim czekają: wyłudzenie pieniędzy, kradzież tożsamości czy pakiet wirusów.

Zwiększ swoje bezpieczeństwo!

Ostrożności nigdy za wiele! Oprócz weryfikowania stron, z których zamawiasz, pamiętaj o kilku dobrych praktykach, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci!

  • Stosuj różne hasła
    Wszyscy posiadamy wiele kont na różnych portalach i sklepach. Jedno hasło do wielu jest niewątpliwie łatwe do zapamiętania i wygodne. Ale w przypadku, kiedy ktoś Ci je wykradnie, zyska dostęp do każdej strony, na której go używasz.
  • Sprawdzaj opinie
    Jeśli nie znasz sklepu, przed zakupem sprawdź opinie o nim. To oczywiste, że mnóstwo firm kupuje całe pakiety opinii, ale jedynie tych pozytywnych. Nikt o zdrowych zmysłach nie zamawia złych recenzji swojej firmy. Jeżeli takie znajdziesz, mogą faktycznie świadczyć o problemach ze sklepem.

    Zauważ jednak, że wiele podobnych do siebie negatywnych opinii także jest podejrzane. Często są to działania konkurencji lub rozzłoszczonych czymś klientów. Dlatego sprawdzaj, jakich kwestii dotyczą negatywne komentarze. Np. w dobie koronawirusa wiele firm miało problemy z dostawami, czy w kwietniu 2020, podczas lockdownu, przez parę dni nie odbierało maili czy telefonów. Tylko od Ciebie zależy, czy ponownie dasz takiej firmie szansę..

    Opinie czytaj bardzo podejrzliwie, pamiętając, że zarówno te złe, jak i dobre mogą nie pochodzić od prawdziwych użytkowników. Na pewno ważna jest ich liczba: im większy i poważniejszy sklep, tym opinii więcej.
  • Płać BLIKiem
    Przewagą tego rodzaju płatności nad typowymi przelewami online jest to, że nie musisz logować się do swojego banku przy płatności za zamówienie. Zamiast tego, zatwierdzasz płatność w zewnętrznej aplikacji. Dlatego nawet gdyby proces zakupu na stronie był zhakowany, nikt nie zdobędzie dostępu do Twojego konta bankowego.

Zamawiaj ZIMNO bez stresu!

W ZIMNO dbamy o najwyższe standardy bezpieczeństwa zakupów. Stosujemy wszystkie wspomniane środki i zapewniamy pełną przejrzystość naszej działalności. Z nami zrobisz zakupy bez obaw!

Sprawdź naszą najnowszą kolekcję oraz klasyki i już dziś zamów coś pięknego dla bliskiej Ci osoby lub dla siebie!

Komentarze ()

BLOG

Zobacz wszystkie wpisy

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password
wróć